Mačji Aids

Mačja borba

Mačji aids, ali FIV, je virusna bolezen mačk, ki se kaže z znaki, ki so podobnih človeškemu aidsu. Virus napada samo mačke in je človeku zaenkrat povsem nenevaren.

Kako mačke dobijo Mačji Aids?

Bolezen se prenaša v glavnem z ugriznimi ranami. Izjemoma tudi s spolnimi odnosi in med kotitvijo. Možen je tudi prenos s slino in urinom, vendar tudi to izredno, izredno redko.

Najpogosteje se ta bolezen pojavlja pri prostoživečih nekastriranih mačkonih. Njihove pogoste borbe so namreč prav to, kar virus mačjega aidsa potrebuje, da se iz enega organizma razširi v drugega.

Ob okužbi mačka lahko kaže blage in največkrat neopazne simptome, kot so vročina, vnetje očesnih veznic in driska. Zatem bolezen preide v obdobje tihega delovanja, ki lahko traja tudi do deset let. V tem času virus, tako kot pri človeku virus človeškega aidsa,  onesposablja obrambne sposobnosti.

Ko virusno delovanje preide v končno fazo, obrambne sposobnosti ne zmorejo več opravljati svoje osnovne naloge - zaščititi organizem pred okužbami. Mačka na koncu pogine zaradi drugih okužb in telesne izčrpanosti, in ne zaradi aidsa samega. Najpogostejše okužbe zaradi aidsa so vnetje dlesni in ustne votline, očesne okužbe, bolezni ledvic in živčnega sistema.

V Združenih Državah so sicer izdelali vakcino, vendar je njena uporaba negotova in celo vprašljiva. Najboljša zaščita pred to smrtnonosno boleznijo je še vedno sterilizacija mačk in kastracija mačkonov.

Zdravljenje mačjega aidsa je v določeni meri možno, vendar nikoli popolnoma uspešno. Dobre rezultate so v tujini dosegli z humanimi antivirusnimi zdravili in nekaterimi interferoni, vendar je tako zdravljenje izredno drago.

Pogosta vprašanja

1. Lahko mačka prenese bolezen name?

Virus mačjega aidsa ne more okužiti človeka.

2. Kako lahko moja mačka zboli za mačjim aidsom?

Z ugrizom okužene mačke. Virus je v njeni slini in preide v kri. Prenos od matere na mladiča je redkost, prenos med spolnimi odnosi pa izjema.

3. Ali je bolezen ozdravljiva?

Ne.

4. Lahko nekako zaščitim svojega mačka pred mačjim aidsom?

Da, maček naj živi v stanovanju. Poleg tega je zelo priporočljivo mačko sterilizirati in še posebej, treba je kastrirati samca.

5. Kako se kaže ta bolezen?

Prej ali slej bodo okužene mačke pokazale vrsto simptomov: zmanjšanje apetita, hujšanje, vnetje dlesni in ustne votline, vztrajno drisko in bolezni dihal, sečil ter kože. Te bolezni se zelo težko zdravijo.

6. Kako lahko izvem, če ima moj maček aids?

S testiranjem v veterinarskih ambulantah. Za testiranje zadostuje nekaj kapljic krvi. Pri testiranju mačk mlajših od 6 mesecev moramo biti pozorni, ker je lahko mlada mačka zdrava, vendar njena kri vsebuje obrambne snovi, ki jih je dobila s pitjem mleka pri okuženi materi.

Samo Janežič